Werken op haptonomische basis
In deze psychologische begeleiding zijn de haptonomische inzichten verwerkt. Dit houdt in dat de hulpvrager in contact wordt gebracht met zijn of haar eigen gevoel en dat er veel aandacht aan de emotionele oorzaken of de gevolgen van de klacht wordt besteed.
Wat is Haptonomie?
Haptonomie houdt zich bezig met de ontwikkeling van het gevoelsleven en doet dat door middel van aanraken en aangeraakt worden. De bedoeling van de haptonomische begeleider is om je in contact te brengen met je werkelijke gevoelens, zodat je leert luisteren naar de signalen van je lichaam.
Aanraken is niet alleen heel natuurlijk, maar ook heel belangrijk. De goede aanraking bevestigt je in je waarde en hierdoor ervaar je jezelf en het leven positief. Dat is de basis voor een menswaardig bestaan.
Haptonomie erkent de positieve invloed die het aanraken op ons gevoelsleven heeft, omdat je ervaart dat je er mag zijn zoals je bent. Daardoor wordt de eenheid van geest en lichaam bevorderd en dat leidt tot meer psychische stabiliteit.
Sommige ervaringen zorgen er voor dat de ontwikkeling van het gevoelsleven stagneert en dat een verstoord evenwicht ontstaat tussen geest en lichaam. Wanneer je als kind te weinig gezien bent, omdat bijvoorbeeld spontane uitingen werden verboden en je ging je gedragen om aandacht te krijgen en om lief gevonden te worden. Of wanneer je een grove schending van je persoon hebt meegemaakt door bijvoorbeeld mishandeling en/of misbruik. Dergelijke ervaringen in de kindertijd kunnen doorwerken in de volwassenheid en gevoelens geven van angst en onveiligheid.
Wat doet haptonomie?
Haptonomie is gericht op het (opnieuw) leren voelen door de hulpvrager. Door aanraking in het gesprek of door directe (lichamelijke) aanraking, kan bij verstoringen in de ontwikkeling van het gevoelsleven een nieuwe impuls gegeven worden, waardoor een verdere ontwikkeling op gang komt. Het vertrouwen in jezelf neemt toe en het indirecte gevolg kan zijn dat je klacht daardoor vermindert of een hanteerbare plaats krijgt in je leven.